Як же працює підвіска «Газелі» і які її конструктивні особливості?
Насамперед зауважимо, що «захист від ударів» ресорної підвіски – це міф. Навіть у книгах по ремонту «Газелі» згадується можливість декількох поломок. Один з дефектів досить серйозний: передній і задній мости перестають бути паралельними один одному. У одного з мостів, а іноді і в обох, слабшає кріплення моста до ресорі. Міст справа або зліва трохи «веде» тому, і колісна база одного борту стає трохи довше, ніж у іншого. Машина втрачає курсову стійкість, погіршується керованість, зношуються шини. Про безпеку руху вже не говоримо. Але багато водіїв не помічають виниклої проблеми і продовжують їздити, нікуди не заглядаючи, особливо якщо зміщення невелике: адже машина залишається «на ходу» і слухається керма. Іноді, помітивши недобре, водії та механіки намагаються шукати причину погіршення керованості в роботі механізмів рульового управління, безуспішно намагаються відрегулювати кути установки коліс. А насправді потрібно точно виміряти відстань між переднім і заднім колесами правого і лівого бортів.
Які ж причини перекосу мостів? Найчастіше слабшають гайки драбин кріплення моста до ресорам. Між іншим, інструкція з експлуатації рекомендує періодично перевіряти затяжку. Не виключено, що у старої машини, біографія якої невідома, при ремонті міст знімали, а коли ставили тому, гайки драбин не протягнули як слід. Може, перекіс – результат ДТП. Одне радує: повернення на місце нахиленої мосту – операція дуже складна і не вимагає придбання дорогих запчастин.
Але ймовірна більш серйозна причина перекосу мосту – поломка центрового болта ресори. Якщо міст «повело», ремонтники рекомендують обов'язково перевірити, чи цілий болт. Новий коштує копійки, але ремонт, ймовірно, виявиться непростим. з-за поломки болта зміщується корінний лист ресори, а щоб повернути його на місце, потрібно «перебирання» ресори.
Подібні поломки характерні для автомобілів з ресорною підвіскою. Відомі випадки, коли перекашивало задній міст у «Волги» і «Москвича». А у «Газелі», підкреслимо, це може статися і з передньої, і з задньою віссю.
Ресори задньої підвіски «Газелі» складаються з п'яти основних і трьох додаткових аркушів-подрессорников. У передній підвісці всіх «Газелей» (в задній біля автобусів) роль додаткових аркушів відіграють так звані ресори стиснення, характерні гумові «шишки», які встановлені на рамі.
Малолистовыми раніше вважалися задні ресори з трьох аркушів з одним подрессорником. У «Газелей» нинішнього випуску зустрічаються малолистовые ресори, у яких два основних листа і один подрессорник.
Звичайна передня ресора складається з чотирьох, а малолистовая з двох аркушів. У передній і задній ресор будь-якого типу уніфіковані між собою перший і другий аркуші. Ресори в зборі взаємозамінні – передня з задньої. Інколи у старих машин зношені задні ресори ставлять замість передніх, а для задньої підвіски купують нові.
Резинометалічні шарніри (сайлентблоки) і розпірні втулки у «Газелі», як не дивно, служать довше самих ресор. Кріплення кінця ресори до кронштейна на рамі було одного разу модернізовано. У старої модифікації на зовнішній частині переднього кронштейна під головку болта ставили шайбу. За словами механіків, шайба при роботі ресори постійно прокручувалася, прорізаючи борозну на кронштейні. Коли шайбу прибрали, а головку болта збільшили, дефект зник.
Ресори, як відомо, з часом «просідають». Характерна ознака старих машин, довго їздили з повним навантаженням, або не дуже старих, але працювали з перевантаженням, – при порожньому кузові кінці подрессорников дістають до гумових буферів. На справної «Газелі» подрессорники повинні впертися в буфера і вступити в роботу, коли в кузові не менше 900 кг вантажу.
Причин деформації ресор кілька. Можливо, просадка – наслідок залишкової деформації основних листів ресор. Машина втрачає «поставу», але їздити ще можна. Гірше, коли лопаються листи ресор. У цьому випадку знадобиться зняття і розбирання ресори.
Не скажемо нічого нового, помітивши, що поломки ресор найбільше сприяє систематична перевантаження автомобіля. Відомо, що перевантаження – давня і живуча традиція, точніше, шкідлива звичка російських експлуатаційників. У кузов машини прийнято укладати «скільки влізе».
Особливої розмови заслуговують такі прості, з першого погляду деталі, як гумові буфера і стиснення ресори. Вони недорогі, і їх заміна ніякої складності не представляє. За відгуками ремонтників, якість таких виробів, пропонованих на ринку, часто дуже низька. Найгірше – коли у майже нових буферів і ресор стиснення гумова частина може відірватися від металевої і загубитися, навіть якщо змінювали їх недавно. Фахівці рекомендують частіше перевіряти, чи на місці вони.
Болти кріплення гумової ресори стиснення теж іноді відвертаються. Втрата ресори стиснення обертається підвищенням навантаження на основну ресору, збільшенням її динамічного ходу. Звичайно, трохи поїздити без цієї «гумки» можна, але краще швидше повернути її на місце, поки перевантаження не зламають основну ресору. Її ремонт обійдеться на порядок дорожче.
Серед власників легкових автомобілів з ресорною задньою підвіскою популярний такий «тюнінг», як посилення ресор додатковими аркушами. Це роблять і господарі «Газелей». Особливо поширена така переробка у власників машин з важкими кузовами-фургонами та інших спеціалізованих версій. Посилені ресори «сідають» повільніше, ніж штатні, і автомобіль довше зберігає високу посадку. Крім того, нам доводилося зустрічати такий продукт гаражної самодіяльності, як посилені подрессорники. Наприклад, їх виготовляли з шматків листів ресор вантажівки «ЗІЛ».
Варто захоплюватися такими переробками? Так, зайвими листами можна продовжити життя «посаджених» ресор. Але чи не простіше замінити деформовані ресори новими? Звичайно, після посилення робота з перевантаженням перестане «вбивати» ресори, але все одно буде активно витрачати ресурс більш дорогих вузлів: рами, двигуна, агрегатів трансмісії. А ще посилення ресор погіршить плавність ходу.
За словами водіїв, хід біля порожньої «Газелі» жестковат навіть зі стандартними ресорами. Наприклад, задні амортизатори починають працювати, коли в кузові лежить 500 кілограмів вантажу. Коли кузов порожній або в нього завантажено менше, ніж 0,5 т, водій часом не відчуває наявності амортизаторів в задній підвісці.
Штатно встановлюються на «Газель» амортизатори пережили одне велике оновлення. До 1997 року з ряду деталей вони були уніфіковані з амортизаторами передньої підвіски ГАЗ-53. Потім з'явилися нові амортизатори, уніфіковані з амортизаторами «Волги». Об'єм рідини, заправляемой у амортизатор, зменшився з 0,345 до 0,28 л.
У продажу зустрічаються «масляні» амортизатори, що випускаються в Гродно або Саранську, а також вироби окремих «брендових фірм. Доводилося чути скарги водіїв, що деякі амортизатори перестають працювати вже через 15...20 тис. км.
Газові амортизатори для «Газелі» більш ніж в два рази дорожче звичайних, наповнених маслом. Але, за словами тих, хто зважився на установку, їх ресурс помітно вище: мінімум тисяч 40...45. Головне в тому, що хід у машини стає м'якше. Особливо корисні газові амортизатори в передній підвісці, вони забезпечують комфортну їзду сидів у кабіні.
Досить слабкі кронштейни кріплення амортизаторів: тріскаються і самі кронштейни, і шпильки. Якщо машину перевантажують, тріщини не змусять себе чекати.
Стабілізатор поперечної стійкості в задній підвісці «Газелі» довго ставився до списку додаткового устаткування. На старих машинах він зустрічається досить рідко. А на що випускаються в даний час все частіше. За словами досвідчених водіїв, на бортових машинах він не дуже потрібен: у їх вантажної платформи важкий низ і дуже легкий верх, тому центр ваги розташований низько, особливо коли кузов порожній або не дуже завантажений. Інша справа – фургони, рефрижератори та інші спеціалізовані машини з високою важкої будкою кузова. У них стабілізатор помітно покращує стійкість і керованість.
За роки існування «Газелі» завод змінив два типи задніх мостів. До кінця 90-х років застосовували нероз'ємний міст, у якого була штампована кришка ззаду на картері редуктора, як на мостах «Чайки» і пізніх випусків «Волги». З 1997 року спочатку на частини «Газелей», а потім і на всіх з'явилися мости нового зразка – типу «банджо», зі штамповано-зварних картером і окремо монтованих редуктором.
Що стосується якості вузлів мосту – шестерень редуктора, підшипників, сальників, то, на думку ремонтників, воно залежало від часу випуску того чи іншого мосту. У перший рік виробництва «Газелі» якість було невисоким, але приблизно до кінця 1995 року заводу вдалося «довести до розуму» задній міст. Найкращі за всю історію сімейства мости випускали приблизно в 1996-1998 роках: вони досі служать, не доставляючи ніяких проблем власникам застарілих автомобілів.
Потім конструкцію мосту радикально змінили, що обернулося різким падінням якості збірки і комплектуючих. Заводу знову довелося налагоджувати виробництво нової конструкції. У «Газелей» нинішнього випуску задній міст – лотерея. На деяких машинах головна пара, підшипники і сальники служать довго і без проблем, на інших швидко приходять в непридатність, а редуктор починає шуміти.
Многие эксплуатационники сходятся во мнении, что с точки зрения обслуживания мост старого образца был намного удобнее. Крышку моста старого образца легко снять, для того чтобы регулировать или диагностировать главную пару. Чтобы отрегулировать зацепление шестерен у моста нового образца, придется вынимать редуктор. Правда, это не такая сложная операция, как, скажем, на «Волге» со старым разрезным задним мостом.
Для зняття редуктора спочатку потрібно витягнути з мосту півосі. У «Газелі», як і у більш важких вантажівок, щоб вийняти півосі, не треба навіть знімати задні колеса. Досить відвернути болти кріплення кришок півосей, потім несильно вдарити кувалдою по фланцю, і піввісь вискочить назовні.
У машини з новою конструкцією мосту доведеться від'єднувати карданний вал, відгвинчувати редуктор від картера моста. У старого мосту з кришкою цього не вимагалося.
Важлива перевага вузлів ходової частини «Газелі» полягає в тому, що в них немає важкодоступного кріплення і складних в установці деталей. Нехай підвіска і мости нижегородських вантажівок застарілі, назавжди відстали від світового рівня і далеко небезотказные. Головне – вони прості і дешеві в ремонті.
- У цьому матеріалі ми розглянемо нагальні питання, що стосуються догляду за силовою установкою народного вантажівки від Горьковського заводу. Спробуємо відповісти на базові запитання, на зразок того, скільки масла в двигуні ГАЗель, і як розібратися з карбюратором
- Правильний вибір бампера для автомобіля допоможе уникнути проблем при його установці і ремонту. Фахівці також дають поради про ремонт бампера своїми руками.