Кошик

Зараз у компанії неробочий час. Замовлення та повідомлення будуть оброблені з 09:00 найближчого робочого дня (завтра, 21.04).

+380 (99) 123-89-02
+380 (63) 117-49-05
+380 (68) 504-27-83
пл. Юрія Кононенка 1, "ТД ЛОСК", периметр 109, Харків, Україна
Кошик
Інтернет магазин "АвтоПласт"

Види домкратів: конструктивні особливості та вибір для дому та автосервісу

Види домкратів: конструктивні особливості та вибір для дому та автосервісу

Види домкратів: конструктивні особливості та вибір для дому та автосервісу

Домкрат- це незамінний інструмент для підйому автомобіля під час ремонту, заміни колеса або обслуговування. Існує кілька основних видів домкратів, що розрізняються пристроєм і принципом роботи. Розглянемо популярні типи домкратів (підкатні, гвинтові, гідравлічні, механічні, пляшкові, ромбоподібні), їхні конструктивні особливості, плюси і мінуси. Також розберемо, як вибрати відповідний домкрат залежно від ваги автомобіля, і який тип краще підійде для домашнього використання, а який - для автосервісу.

 

Підкатні домкрати (пересувні гаражні)

Підкатний домкрат - це переносний підйомник, змонтований на невеликому колісному шасі. Його часто називають гаражним або візковим домкратом. Основний елемент - горизонтальний гідравлічний циліндр із важільним механізмом: довге руків'я з'єднане з насосом, а вантажний майданчик («п'ятак») піднімається важелем на шарнірі. Підкатний домкрат легко підкочується під автомобіль завдяки коліщаткам і низькому профілю корпусу.

Конструктивні особливості: підкатні моделі зазвичай гідравлічні, мають сталеву раму на чотирьох коліщатках (два поворотні «візки» спереду і два нерухомі ззаду). Під час роботи оператор хитає довгу ручку, нагнітаючи тиск оливи в циліндрі - це плавно піднімає важіль з опорним майданчиком. Для опускання служить клапан спуску (зазвичай поворот ручки). Мінімальна висота підхоплення у таких домкратів невелика (як правило, 12-15 см), що дає змогу заїхати під низький кліренс легкового авто, а максимальна висота підйому досягає ~30-40 см у побутових моделях.

Плюси: підкатні домкрати дуже зручні в роботі. Вони забезпечують швидкий і плавний підйом автомобіля з мінімальним зусиллям з боку користувача. Широка рама і колеса дають хорошу стійкість і безпеку: домкрат самовирівнюється під машиною під час підйому. Гідравлічний привід має високий ККД - навіть компактна модель вантажопідйомністю 2 тонни легко піднімає легковий автомобіль, а існують варіанти на 3, 5 тонн і більше. Багато підкатних домкратів оснащуються довгою ручкою, що дає змогу качати без значних зусиль, а в деяких є педаль швидкого підйому (для прискорення до контакту з точкою підйому).

Мінуси: головний недолік - габарити і маса. Підкатний домкрат досить важкий (близько 10-20 кг для моделей 2-3 тонни) і громіздкий, тому його не возять постійно в багажнику - він призначений скоріше для гаража або майстерні. Також потрібні тверда і рівна основа для роботи: на м'якому ґрунті коліщатка можуть провалюватися, а на похилій поверхні домкрат може відкочуватися. Потрібне місце для розмаху ручки під час гойдання. До недоліків можна віднести і більш високу ціну порівняно з простими механічними домкратами. Крім того, гідравлічну систему потрібно періодично обслуговувати - перевіряти рівень масла, справність ущільнювачів.

Де використовується: підкатні домкрати ідеальні для автосервісу і шиномонтажу, гаражів і сто. Вони забезпечують швидкість і зручність при частому підйомі різних машин. Для домашнього ж використання любителями авторемонту підкатний домкрат теж дуже хороший, якщо дозволяє бюджет і є місце зберігання - він серйозно спростить будь-які роботи з машиною на своїй ділянці або в гаражі.

Гвинтові домкрати (різьбові механічні)

Механічний гвинтовий домкрат пляшкового типу (вантажопідйомністю 8 тонн) приводиться в дію обертанням рукоятки.
Гвинтовий домкрат - один із найстаріших і найпоширеніших типів підйомників. Його робота ґрунтується на простому принципі гвинта і гайки: під час обертання гвинтового стрижня переміщається опорна гайка (або майданчик), що піднімає вантаж. Класичний гвинтовий домкрат являє собою міцний металевий корпус із різьбовим стрижнем. Найчастіше зусилля передається за допомогою ручки або важеля: користувач обертає гвинт або гайку, і машина плавно піднімається.
Конструкція і різновиди: найпростіший гвинтовий домкрат - це вертикальний стрижень з різьбленням і опорою. В основі - широкий майданчик для стійкості, зверху - упор для кузова. При повороті ручки гвинт викручується з корпусу, піднімаючи машину. Існують також ножичні гвинтові домкрати (про них далі) - там різьбовий механізм стягує важільну раму. Зустрічаються комбіновані конструкції: наприклад, механічний пляшковий домкрат - зовні схожий на гідравлічний, але всередині розташований гвинтовий механізм. Такі пристрої здатні піднімати велику вагу (5-10 тонн і більше) без рідини - досить обертати бічну рукоятку. У каталозі можна зустріти гвинтові домкрати вантажопідйомністю 2, 5, 8 тонн і навіть важче, з висотою підйому близько 30-40 см.

Плюси: гвинтові домкрати цінуються за простоту і надійність. У їхній роботі мінімум деталей: міцний гвинт, гайка і ручка - практично нема чому ламатися. Вони не потребують обслуговування (немає мастила або гідравліки), можуть зберігатися десятиліттями і при цьому завжди готові до роботи. Такі домкрати забезпечують плавний контроль підйому - за рахунок різьблення машина піднімається повільно і точно, міліметр за міліметром, без ривків. Крім того, гвинтовий механізм самотормозиться: під навантаженням домкрат не опуститься мимоволі, навіть якщо перестати крутити ручку (на відміну від гідравліки, де можлива мікропідтікання). Це надає додаткову безпеку - гвинтовий домкрат надійно утримує вагу. Багато механічних моделей доволі компактні і важать менше гідравлічних аналогів, їх зручно возити з собою.

Мінуси: основний недолік - потрібно докласти значних фізичних зусиль і часу. Піднімати машину гвинтовим домкратом повільніше, ніж гідравлічним: потрібно багаторазово провернути ручку. Під час підйому важкого авто (наприклад, позашляховика на 3-4 тонни) крутити гвинт стає важко, доводиться використовувати довгий важіль. Гвинтові домкрати великої вантажопідйомності самі по собі масивні (товстий гвинт, суцільнолитий корпус), їх не так просто переміщати. Крім того, діапазон висоти підйому у механічних моделей може бути обмежений довжиною гвинта - іноді цього недостатньо, щоб підняти авто з великим ходом підвіски. І хоча сам по собі гвинт надійний, при надмірному навантаженні є ризик «злизати» різьблення або погнути ручку, тому важливо не перевищувати допустиму масу.

Де використовується: гвинтові механізми застосовуються повсюдно як штатні автомобільні домкрати (зокрема й ножичні).Практично у кожного легкового авто в багажнику лежить гвинтовий ромбоподібний домкрат для екстреної заміни колеса.Окремі потужні гвинтові моделі використовуються водіями вантажівок, позашляховиків - за їхню здатність довго утримувати велику вагу.У побуті гвинтовий домкрат зручний, коли потрібен надійний підйомник без гідравліки - наприклад, на віддаленій техніці або в гаражі, де немає умов зберігати масляний інструмент.В автосервісах класичні гвинтові домкрати застосовуються рідше (гідравліка швидше), але можуть виручити як резервний варіант або для нестандартних завдань.

 

Гідравлічні домкрати

Гідравлічний домкрат піднімає автомобіль за допомогою тиску рідини. Усередині такого домкрата знаходиться поршень (або кілька поршнів), заповнений маслом. Коли користувач гойдає ручку або натискає на педаль, масло перекачується в робочий циліндр, виштовхуючи шток - так здійснюється підйом вантажу. Зворотним ходом масло стравлюється через клапан, і шток опускається. Гідравлічний принцип дає змогу докладати мале зусилля на ручці й отримувати велике зусилля на виході (виграш у силі за законом Паскаля), тому гідродомкрати здатні піднімати дуже важкі машини.

Конструктивні особливості: гідравлічні домкрати бувають двох основних видів - пляшкові (вертикальні) і підкатні (горизонтальні), їм присвячені окремі розділи. Загалом усім гідромоделям притаманні загальні елементи: міцний герметичний корпус, робочий циліндр, поршень і насос із клапаном. У пляшкових домкратів циліндр розташований вертикально, а у підкатних - горизонтально, через важіль. Деякі моделі мають двопоршневу схему (двоштокові) для збільшення висоти підйому: спочатку висувається великий поршень, потім з нього виїжджає додатковий. Майже всі гідродомкрати оснащуються знімною рукояткою-важелем для гойдання. Важливий параметр - висота підхоплення і підйому: гідравліка забезпечує великий хід штока, наприклад, поширений 2-тонний домкрат піднімає вантаж приблизно з 18 см до 38-40 см, а важкі моделі на 20-50 тонн мають хід близько 15-20 см (іноді доповнюються висувним гвинтом-подовжувачем).

Плюси: головна перевага гідравлічних домкратів - легкість підйому великої ваги. Вони дають змогу одній людині без особливих зусиль підняти кілька тонн. Гідравліка працює плавно, без ривків, що зменшує ризик зірвати машину або пошкодити точку опори. Такі домкрати зазвичай мають більшу вантажопідйомність порівняно з механічними аналогами аналогічного розміру - доступні моделі на 5, 10, 20 тонн і більше (аж до 100 тонн у промисловості). Ще один плюс - фіксація висоти: якісний гідравлічний домкрат за закритого клапана практично не опускається під навантаженням (мікроспуск може бути за хвилини або години, що зазвичай не критично для заміни колеса). Гідравлічний механізм відносно довговічний, не боїться перевантажень (скоріше зламається ручка, ніж насос) - при акуратному використанні служить довго. Багато моделей компактні за висотою в складеному вигляді, що зручно для зберігання.

Мінуси: у гідравлічних домкратів є особливості, які потрібно враховувати.По-перше, залежність від температури і положення - на сильному морозі масло густішає, і качати важче, а якщо домкрат покласти набік або догори ногами, він не працюватиме (система завоздушиться).По-друге, можливі протікання і необхідність обслуговування: з часом манжети можуть зноситися, що призведе до витоку мастила і падіння тиску.Потрібно стежити за рівнем і якістю масла, іноді «прокачувати» домкрат без навантаження для видалення бульбашок повітря.Ще один мінус - повільний спуск при навантаженому стані: щоб опустити машину, слід дуже обережно відкривати клапан, інакше вона різко впаде.Гідравлічні моделі зазвичай важчі за механічні за власною вагою (через товстостінні циліндри і мастило).Ціна їх теж вища, особливо у якісних брендів. 
І, нарешті, в комплекті до більшості гідродомкратів не йдуть жодні пристосування для фіксації - після підняття авто потрібно підкладати підпірки (козелки), покладатися тільки на домкрат не рекомендується.

Де використовується: гідравлічні домкрати набули широкого поширення в автосервісах і гаражах завдяки високій ефективності. 
Підкатний гідродомкрат - обов'язковий атрибут будь-якої майстерні, оскільки економить час і сили.Пляшкові гідродомкрати часто возять із собою власники мікроавтобусів, позашляховиків і вантажних автомобілів, яким штатний «ромбик» не впорається.Для домашнього застосування гідродомкрат теж підходить: наприклад, автолюбителі купують 2-3-тонні пляшкові або підкатні моделі, щоб легше і швидше обслуговувати машину у себе у дворі.Можна сказати, що для регулярного використання гідравліка краща - незважаючи на складніший пристрій, вона значно спрощує підйом автомобіля.
 

Механічні домкрати (важільно-рейкові та ін.)

Механічними зазвичай називають домкрати, де вантаж піднімається виключно за рахунок мускульної сили через механічний привід, без гідравліки або пневматики. Сюди належать усі гвинтові домкрати (про які вже йшлося) і деякі інші конструкції. Один з яскравих представників - рейковий домкрат. Рейковий (важільний) домкрат - це високий механізм з вертикальною зубчастою рейкою і храповим приводом. Він складається з міцної стійки з насічками (зубами) і підйомного вузла з важелем. Оператор переміщує важіль взад-вперед, переставляючи храповик по зубах рейки, через що вантаж поступово піднімається. Такий інструмент часто використовують позашляховики і трактористи - наприклад, well-known «Hi-Lift Jack» здатний підняти машину на висоту до метра, щоб витягнути її з бруду або замінити колесо у техніки з великим ходом підвіски.
 

Конструктивні особливості: крім гвинтів і рейок, можуть використовуватися важільні схеми, черв'ячні передачі та інші механічні принципи. Наприклад, у деяких гаражних підйомниках застосовано важільно-гвинтовий механізм без гідравліки - це теж можна віднести до механічних типів. Спільним для всіх є відсутність рідини: вантаж утримується за рахунок сили тертя або зачеплення металу. Механічні пристрої зазвичай мають простішу конструкцію (менше деталей) і виготовляються з масивної сталі для надійності.

Плюси: механічні домкрати автономні та невибагливі. Їм не потрібне мастило або повітря, вони працюють у будь-яких умовах - на морозі, у спеку, під будь-яким кутом. Вони можуть довго утримувати вантаж без осідання. Багато механічних моделей, особливо важільні, мають дуже великий хід підйому - набагато більший, ніж у стандартних пляшкових домкратів. Рейковим домкратом можна підняти автомобіль на висоту в півметра і більше. Такі інструменти зазвичай універсальні: тим же рейковим домкратом можна не тільки піднімати, а й зрушувати предмети горизонтально, висмикувати стовпи, розтягувати завали (що цінують рятувальники і оффроуд-ентузіасти). Механіка довговічніша - їй не загрожують протікання, а зламати суцільнометалевий механізм складно.

Мінуси: головні мінуси - зусилля і безпека. Майже всі механічні домкрати вимагають від користувача значних фізичних зусиль, особливо під час роботи з великими масами. Рейковий домкрат, наприклад, може підняти 3-5 тонн, але оператору доводиться буквально вішатися на важіль, долаючи великий опір. Крім того, безпека: механіка не має плавності гідравліки, і за необережності важільний домкрат може зірватися із зубця або машина - з опори. Рейкові домкрати схильні до нестійкості за великої висоти підйому: автомобіль на них балансує, і потрібна страховка (підставки, упори коліс). До недоліків можна зарахувати і розмір - той самий Hi-Lift має довжину близько 1-1.5 м і важить 10-15 кг, його не щодня повозитимеш у легковику. Механічні «ромбики» компактніші, але вони обмежені за висотою і навантаженням.
 

Де використовується: традиційно механічні (гвинтові та ромбові) домкрати - це комплект кожного автомобіля, тобто їхня основна ніша - екстрена заміна колеса в польових умовах. Більш спеціалізовані важільні/рейкові домкрати застосовуються в автоспорті, бездоріжжі, сільському господарстві та будівництві, де важлива автономність і великий хід підйому. У побуті середньостатистичному автовласникові, крім штатного домкрата, механіка окремо не потрібна - хіба що для специфічних завдань. У професійних же майстернях суто механічні підйомники майже не зустрічаються, їх витіснили гідравлічні аналоги.

Пляшкові домкрати (гідравлічні стійкові)

Пляшковий домкрат отримав свою назву через характерну вертикальну форму, що нагадує пляшку або циліндр. Це гідравлічний домкрат стійкового типу: усередині міцного корпусу знаходиться поршень, який висувається вгору під час нагнітання масла. Біля основи - широка опорна платформа, зверху - круглої форми п'ята для упору в машину. Пляшкові домкрати приводяться в дію знімним стрижнем-важелем: його вставляють у насосний отвір і качають, як важелем насоса, щоб підняти шток. Для опускання потрібно плавно повернути цей же стрижень у клапані спуску.
 

Конструктивні особливості: сучасні пляшкові моделі часто мають компактний дизайн і переносний кейс, як на фото. Їхня мінімальна висота підхоплення зазвичай більша, ніж у інших видів (плоско скласти гідравлічний циліндр неможливо) - наприклад, невеликий 2-тонний пляшковий домкрат починається з ~15-20 см висоти в складеному стані. Зате максимальна висота підйому може бути значною: у двоштокових (з двома телескопічними поршнями) - понад 40 см. У конструкції часто присутній головний гвинт, що вигвинчується: на верхньому майданчику домкрата є гвинтовий упор, який можна попередньо викрутити до контакту з машиною, щоб скоротити хід насоса. Це розширює діапазон за висотою. Пляшкові домкрати випускаються з вантажопідйомністю від 1,5-2 тонн (легкові) до 50-100 тонн (спецтехніка). Корпус у них суцільнометалевий, що забезпечує міцність, а розмір пропорційний вантажопідйомності: 5-тонний більший за габаритами, ніж 2-тонний, а 20-30-тонні доволі масивні та важкі.

Плюси: пляшкові домкрати дуже потужні та стійкі. Вертикальна схема дозволяє піднімати значну вагу за невеликого горизонтального розміру. Вони ідеальні для важких автомобілів: вантажівок, мікроавтобусів, позашляховиків. Площа опорної поверхні забезпечує непогану стабільність на рівному твердому ґрунті. Порівняно з ромбовими механічними, піднімати машину набагато легше - кілька качків важелем, і машина вивішена. Пляшкові домкрати доволі компактні за шириною і довжиною, їх зручно зберігати і перевозити. Наприклад, 2-тонна модель займає мінімум місця і спокійно поміщається в багажнику або гаражі. Багато моделей оснащені переносними кейсами, ручками для перенесення, що додає мобільності. Крім того, ціна пляшкових домкратів (малих і середніх вантажопідйомностей) цілком доступна, тому багато автовласників купують їх на додаток до штатного.

Мінуси: основний мінус - велика мінімальна висота. Пляшковий домкрат може не підлізти під низький автомобіль з пробитим колесом. Наприклад, легковик із колесом, що сіло, може опуститися до 12-13 см від землі, а домкрат висотою 18 см вже не вдасться підставити під поріг. Тому пляшкові моделі краще підходять для авто з достатнім кліренсом. Ще момент: обмежений хід підйому. Якщо у машини довгохідна підвіска, може вийти так, що домкрат витягнув шток на максимум, а колесо ще не відірвалося від землі - тоді доведеться підкладати бруски або шукати домкрат з більшою висотою. Також стійкість потребує уваги: у пляшкового домкрата відносно невелика база, і на м'якому ґрунті або під нахил він може накренитися. Слід завжди встановлювати його строго вертикально, використовувати противідкатні башмаки для коліс і підстраховувати підняту машину. Нарешті, за загальною природою гідравліки, такі домкрати не розраховані на тривале утримання вантажу у висячому положенні - за необхідності працювати під машиною потрібно додатково ставити підпірки.

Де використовується: пляшковий домкрат - чудовий вибір для домашнього господарства та індивідуального користування, особливо якщо у вас кросовер, позашляховик або вантажний автомобіль. Він незамінний у дорозі: дозволяє самостійно поміняти колесо на важкому авто. В автосервісах пляшкові моделі застосовуються для вантажівок і спецтехніки, де не підходять підкатні - наприклад, під час ремонту вантажних причепів, автобусів (ставлять пару потужних пляшкових домкратів під раму). Також ними часто комплектують евакуатори, сервісні бригади. Для легкових машин у гаражі пляшковий домкрат теж стане в пригоді, якщо немає підкатного. Загалом це універсальний і надійний варіант: за невеликих витрат ви отримуєте простий в експлуатації інструмент, який виручить у багатьох ситуаціях.

Ромбовидні домкрати (ножичні)

Ромбоподібний домкрат - це найпоширеніший різновид гвинтового домкрата, який поставляється практично з кожним автомобілем. Свою назву він отримав за схожість конструкції з ромбом: домкрат складається з двох пар пересічних важелів, з'єднаних болтами, і в центрі проходить гвинт. При обертанні гвинта «ножиці» сходяться або розходяться, змінюючи висоту. У складеному стані такий домкрат плоский і витягнутий, його зручно зберігати разом із запаскою.
 

Конструктивні особливості: рама ромбічного домкрата - чотири металеві стрижні, що утворюють форму ромба. У верхній частині - сідло (п'ятак) для упору в поріг автомобіля, в нижній - основа. Центральний гвинт має різьблення, по якому бігає гайка або втулка на одному з важелів, стягуючи конструкцію. Для зручності гвинт оснащується петлею або квадратом під ручку. У комплекті зазвичай йде Г-подібна ручка або балонний ключ із гаком, який чіпляється за петлю. Обертаючи ключ, водій піднімає машину. Хід такого домкрата, як правило, від 8-10 см у складеному вигляді до ~30-40 см у розкладеному - достатньо, щоб вивісити колесо легкового авто. Вантажопідйомність побутових ромбічних домкратів зазвичай від 1 до 1.5 тонн, рідше 2 тонни (для великих машин).

Плюси: ромбічний домкрат дуже компактний і легкий. У похідному стані його товщина всього кілька сантиметрів, а вага ~3-5 кг, тому його без проблем возять постійно в багажнику. Він простий у використанні - не вимагає спеціальних навичок: досить вставити ручку і крутити. Конструкція гранично надійна: немає гідравліки, нічому витекти або розрядитися, домкрат завжди готовий до роботи. На відміну від громіздких підкатних, ромбик можна застосувати де завгодно - хоч на узбіччі сільської дороги, хоч на парковці. До плюсів можна віднести і невисоку вартість: такі домкрати серійно випускаються мільйонами і коштують недорого, їх легко замінити в разі втрати або поломки. Ромбовий механізм забезпечує досить швидкий підйом для своїх можливостей - завдяки великому кроку різьблення кілька обертів ручки помітно піднімають машину (на один оберт гвинта домкрат розводиться відразу на кілька міліметрів).
 

Мінуси: основний недолік - обмежена вантажопідйомність і вимога до зусилля. Ромбоподібний домкрат розрахований на масу легкового автомобіля. Спроба підняти ним кросовер або мінівен масою 2-3 тонни може призвести до поломки (гвинт погнеться або лопне різьбова гайка). Навіть під час підйому в межах норми крутити ручку доводиться довго і з помітним зусиллям - втомлюються руки, особливо якщо інструмент не змащений. Деякі ромбічні домкрати грішать нестійкістю: невеликий опорний майданчик і люфт у шарнірах призводять до розгойдування. Якщо ґрунт м'який або нерівний, ніжки можуть провалюватися або перекоситися. Потрібно стежити, щоб домкрат стояв рівно, а автомобіль не зрушувався - будь-який бічний ривок може зірвати ромбик, і машина впаде. Ще момент: маленька висота підйому. Для звичайної зміни колеса її достатньо, а ось, скажімо, вивісити всю передню вісь - уже ні. Ромбові домкрати призначені виключно для вивішування одного кута авто. Під час триваліших ремонтів їх незручно застосовувати: занадто повільно і виснажливо.
 

Де використовується: у кожній машині, для аварійної заміни колеса - основна сфера застосування ромбовидних домкратів. Їх зберігають разом із запасним колесом і використовують у разі проколу шин або інших позаштатних ситуацій у дорозі. Професіонали (автосервіси) ромбові домкрати практично не застосовують, хіба що у виїзних бригадах. У побуті автовласники теж рідко дістають «штатник» у гаражі, якщо є більш зручний підкатний або пляшковий домкрат. Проте саме ромбічний домкрат найчастіше виручає водіїв на трасі, тому важливо вміти ним користуватися і утримувати його в справному стані (чистити різьбу, змащувати, перевіряти, що ручка на місці).
 

 

Інші статті
  • Як вибрати домкрат за вагою автомобіля?
    Правильно підібраний домкрат — це ваша безпека та комфорт при ремонті авто. У новій статті ми детально розкажемо, як визначити необхідну вантажопідйомність домкрата, які існують типи домкратів і на що звернути увагу при виборі залежно від ваги вашого авто.
  • Чи впливають диски на витрату палива?
    Які колісні диски економніші? Розгляньмо п’ять ключових аспектів, як колісні диски автомобіля впливають на витрату палива та поведінку авто. Кожен пункт підкріплено простим поясненням для широкої аудиторії.

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner